Leerdoelen
|
Betekenis
Waarschijnlijk hebben de meeste kinderen al van het monster van Loch Ness gehoord. Ik vertel nog een inleidend verhaal, voor wie er niet bekend mee is. De kinderen leren wat een monster kenmerkt en hoe zij dit zelf kunnen toepassen.
Vorm
De kinderen leren verschillende vormen van monsters en wat je met de achtergrond/omgeving kunt doen. Hierbij gebruiken de kinderen vorm, textuur en compositie als beeldaspecten. Materiaal/techniek De kinderen leren werken met Oost-Indische inkt, ecoline en een kroontjespen. Ook leren zij dierlijke patronen, zoals schubben, te creƫren. Beschouwing Eerst bekijken de kinderen verschillende afbeeldingen van landschappen en monsters om een idee te krijgen wat voor monster ze willen tekenen en wat voor sfeer ze het plaatje willen geven. Hierbij leren ze wat karakteristieke eigenschappen van een monster zijn. Werkwijze De kinderen leren dat er eerst geschetst moet worden voordat de kroontjespennen gebruikt gaan worden. Op een kladblaadje leren de kinderen verschillende texturen tekenen waarmee ze hun monster mee kunnen opvullen. Ook proberen ze op dit blaadje de ecoline uit, zodat ze weten hoe ecoline er op papier uit ziet. Onderzoek Naar aanleiding van de afbeeldingen van monsters die de kinderen al hebben gezien, moeten zij kunnen vertellen wat een monster eng maakt. Deze kenmerken passen ze zelf ook toe op hun eigen monster. |
Beginsituatie
|
De kinderen weten wat een
monster is, namelijk iets engs.
Vandaag leren ze dat toepassen. Werken met Oost-Indische inkt en een
kroontjes pen is nieuw, maar met ecoline zijn ze al wel bekend.
|
Lesdoel
|
Na deze lesactiviteit kunnen de
kinderen (zin afmaken), een eng monster maken. Door technieken met OI inkt en
ecoline toe te passen.
|
Lesopbouw
|
||
Oriƫntatie
|
Ik begin met te vertellen over
het monster van Loch Ness. Het moet uit het verhaal duidelijk zijn dat
monsters echt eng en spannend is. Op die manier verwacht ik dat de kinderen
extra geboeid zullen zijn. Ik vraag
hoe de klas denkt dat het monster eruit zou zien. Vervolgens laat ik plaatjes
van monsters zien. Wat valt er op? Waarom is dit monster zo eng? Wat zijn de
kenmerken van een monster? De benoemde
kenmerken noteer ik op het bord.
Deze inleiding zal ongeveer 10 tot 15 minuutjes duren. |
|
Uitleg / Instructie
|
Ik vertel de
kinderen dat zij zelf het monster van Loch Ness gaan maken, in de vorm van
een ansichtkaart. Waarschijnlijk wordt er gevraagd hoe het monster van Loch
Ness er dan uit ziet. K maak duidelijk dat de kinderen dit zelf mogen
verzinnen. We kijken naar de kenmerken van een monster die op het bord staan
genoteerd. Deze moeten de leerlingen in hun opdracht zichtbaar maken.
Vervolgens leg ik uit hoe we te werk gaan:
De leerlingen gaan eerst het monster schetsen op een blaadje voordat zij met de OI inkt aan de slag gaan. Ik teken wat dierlijke patronen voor op het bord en maak duidelijk dat zij dat zelfde effect op de kaart moeten maken met de OI inkt.
Pas als ze
helemaal klaar zijn mogen ze met de ecoline aan het werk.
Van elk groepje
mag iemand naar voren komen om de materialen te halen.
De kinderen die klaar steken hun hand op en daarbij breng ik zelf de ecoline.
Als de kinderen
zelfstandig aan het werk zijn mag er gepraat worden met normale praat stem.
Ik zal rond open voor vragen en helpen waar nodig.
Er is ongeveer 45
minuten de tijd voor de opdracht, tussen door zal ik aangeven hoe lang ze nog
hebben.
|
Luisteren en
kijken naar het bord.
Denken actief mee
over kenmerken van een monster.
Luisteren naar de
uitleg.
Pakken de
materialen.
Gaan zelfstandig
aan het werk.
|
Afsluiting
|
Als het tijd is vraag ik een
ander persoon uit het groepje de spullen weer naar voren te brengen en haal
ik zelf de tekeningen op. Als alle tafels netjes zijn, bespreken we de les
even na. Wat leuk of juist niet? En wat denken de kinderen te hebben geleerd?
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten